Здоровье        11.01.2024   

Упражнения на перефразирование в английском языке сборник. Задание на перефразирование. Союзы и союзные слова (Linkers). Переводы предложений с использованием перифраза

Представьте такую ситуацию. Вы прилетели в Лондон и голодные после аэропорта решили заглянуть в ресторанчик. Вам принесли ваш заказ, но забыли дать вилку. Вы подзываете официанта и вдруг осознаете, что не помните, как это слово звучит на английском (а телефон сел, так как после перелета у вас не было возможности его зарядить). Если вы умеете перефразировать, то из этой ситуации легко выкрутитесь.

Можно просто-напросто сказать «Give me, please, deviсe to eat». Официант вас поймет, и даже рисовать и показывать на пальцах ничего не придется. Иногда это сделать легко (как в примере с вилкой). Иногда чуть сложнее. В этой статье мы разберем несколько способов заменить в речи слово, которое вы не знаете или забыли.

Думаем на английском

Learning another language is not only learning different words for the same things, but learning another way to think about things.
Изучение другого языка —— это не только изучение разных слов для одних и тех же вещей, но и изучение другого способа думать о вещах.

Fiona Lewis

Как правило, сложности с переводом — это основная причина, которая мешает вам сказать по-английски то, что вы хотели бы. Перевод — это комплексная мыслительная операция, которая имеет мало общего с самостоятельным говорением . Особенно трудно переводить свои мысли с русского на английский, если вы еще не обладаете обширным словарным запасом. Поэтому постарайтесь этого избежать. С самого начала приучите себя во время занятия формулировать свои мысли только по-английски.

Тренируйтесь делать это и в свободное время: описывайте свой день, стройте планы на завтра, пересказывайте события любимого сериала на английском, пусть даже просто для себя, когда вас никто не слышит. Кстати, у нас на канале есть видео, где мы уже подробнее об этом рассказывали.

Еще один способ, помогающий сократить необходимость в переводе — это запоминание целых фраз. Если вы много слушаете по-английски и заимствуете готовые конструкции для самостоятельного употребления, то вам будет гораздо проще подобрать нужный эквивалент для того слова, которое вы не знали или забыли.

Alias

Веселая настольная игра, которая поможет расширить словарный запас. Игроки делятся на команды по два человека. Один загадывает слово, а другой должен его отгадать. Слова записаны на карточках, и загадывающий берет их подряд. Если слово кажется слишком сложным, можно пропустить. Чем больше слов успеет отгадать второй участник, тем больше очков получает команда.

По классике, слова загадываются на вашем родном языке, и их нужно просто перефразировать, не называя. Например, слово "марсоход" можно описать как "средство передвижения по красной планете". Но мы же тут английский учим, поэтому правила чуть меняются. Есть несколько вариантов.

  • Easy. Слово загадывается на русском, а вы должны его либо перевести, либо описать другими словами (но тоже на английском).
  • Medium. Слово загадывается на русском, но перефразировать его нужно на английском
  • Hard. Игра полностью ведется на английском языке (требуется хороший словарный запас, так как игроки должны не только уметь перефразировать, но и знать непосредственно перевод самого слова-загадки).
  • Попробуйте как-нибудь поиграть с друзьями в компании. И весело, и мышление развивает.

    Первые шаги

    На занятиях английским по Skype в нашей школе методу перефразирования уделяется особое внимание. Это особенно актуально для студентов уровня Elementary и Pre-Intermediate, когда запас английских слов еще не такой большой, а выражать свои мысли как-то нужно. Тут-то и приходит на помощь перефразирование. На первых порах это, можно даже сказать, один из самых важных навыков, потому что с ним даже с маленьким словарном запасом можно передать практически любую мысль.

    Студенты достаточно быстро приступают к таким упражнениям, которые помогают им научиться объяснять одни слова с помощью других. Например, возьмем слова из первых уроков и попробуем дать им определения с помощью частицы «not» и антонимов из этой же темы:

    • healthy — not ill;
    • rich — not poor;
    • rude — not polite;
    • clever — not silly, и т.д.

    Переходим к изучению притяжательного падежа («Mary"s book», «my friend"s car»), и уже можем давать такие определения:

    • my uncle — my mother"s brother;
    • niece — my aunt"s daughter;
    • grandmother — my father"s mother, и так далее.

    Синонимы

    У многих общеупотребимых слов есть синонимы. У существительных и глаголов реже, у прилагательных и наречий чаще. Но тем не менее.

    Начиная с уровня Intermediate будет хорошей стратегией учить сразу несколько похожих слов-синонимов. Во-первых, так ваш уровень английского будет выглядеть выше. Во-вторых, это поможет в ситуациях, когда какое-то слово вылетело из головы.

    Игры со словарем

    Самое интересное начинается, конечно, с уровня Pre-Intermediate. Студенты начинают пользоваться «Mini-dictionary», словарем, который прилагается к учебнику и в котором даются английские определения и примеры употребления слов. Количество игр со словарем, которое предлагают на уроках наши преподаватели, исчисляется десятками, а у особенно креативных педагогов, возможно, даже и сотнями.

    Например, вы можете пересказывать известные истории или создавать новые, угадывать слово с помощью определений, придумывать ассоциации к словам, объяснять слово с помощью словосочетаний, в которые оно может входить, и многое другое.

    Давайте посмотрим, как это может выглядеть. Возьмем «Mini-dictionary Pre-Intermediate», и поиграем. Студент загадал слово со страницы, а преподаватель пытается его отгадать.

    • Is it an animal that lived long ago?
    • No, it"s not a dinosaur.
    • Is it a negative side of something?
    • No, it"s not a disadvantage.
    • Is it something that all girls like to play with?
    • No, it"s not a doll.
    • Is it a device used to take pictures?
    • Yes, it"s a digital camera.

    Не будем раскрывать все секреты, приходите на занятия и убедитесь сами, тем более что на практике все это выглядит гораздо веселее, чем в текстовом описании.

    Благодаря этим играм студенты в комфортной обстановке урока тренируют умение перефразировать свои мысли, чтобы потом, столкнувшись с этой необходимостью в реальной жизни, они не испытывали трудностей в англоязычном общении. Очень скоро словарь становится любимой книгой студента, потому что работать с ним — это всегда весело и увлекательно.

    Вывод

    Освоив метод перефразирования, вы станете говорить по-английски гораздо более свободно и бегло. Даже если поначалу ваша речь будет не такой богатой и разнообразной, как в родном языке — не расстраивайтесь.

    Главное — создать основу для говорения и, собственно, заговорить, а оттачивать навыки и доводить до совершенства владение английским можно потом еще долго. Этот прием очень важен в развитии разговорных навыков, поэтому не откладывайте в долгий ящик: как только вы «застрянете» на незнакомом английском слове, попытайтесь перестроить предложение и обойтись без него.

    EnglishDom #вдохновляемвыучить

    Упражнения на развитие умений письма при подготовке к выполнению части «Письмо» в ЕГЭ по английскому языку

    1. Подберите синонимы к словам в левом столбике, в правом даны варианты ответа:

    2. Перефразируйте следующие темы эссе:

    Тема эссе

    Пример перифраза

    People often claim that in half a century father and mother relations will not exist.

  • It is popularly believed that megacities have become the same / are very much alike

    It is often claimed that it is not necessary to get Higher education to be prosperous in life.

    There is a statement that flesh is not good for you.

    Some people believe that you lose a lot time using the global net

    It is often suggested that the authorities should preserve everything around us.

    M any people are against junk food restaurants

    Many people are convinced that animals should be shown to people in zoological gardens in all kinds of settlements.

    Many people believe that all weathers are delightful.

    It is popularly stated that any weather should be loved.

    It is often suggested that there are many wonderful things in life besides cash.

    Some people are sure that we should learn two obligatory languages at school.

    It is said that people should decide everything with their close people.

    Some people say that the youth were more reliable and stronger before.

    Many people are in favor of the idea that teachers must be tough and forbidding.

    Some people are in favor of different body decorations which make us more glamorous

    A lot of people think that it is very meaningful for teenagers how they are dressed.

    Many people are sure you should be friendly with your neighborhood (with people living next door).

    3. Дайте три аргумента «за» и два «против» по вышеуказанным темам эссе

    1. A child cannot survive without father and mother.

    2. Only a family can give necessary love, care and comfort.

    3. Only a family can support a little child, give food, clothes, education.

    4. All important decisions are taken in the family.

    1. Some families have a very bad influence on a child.

    2. There are many families with only one parent.

    3. Many mothers refuse from their children.

    4. Not all families give good care and love to their children.

    1. Big cities have the same structure - skyscrapers, crowded streets.

    2. They have the same problems - pollution, traffic jams, crime, overpopulation.

    3. Big sums of money are concentrated in megapolises in banks.

    1. Some cities have their own traits: parks, rivers, canals, old historical buildings.

    2. Many cities have their own architecture, national traditions - churches, unique monuments, traditional markets with national food.

    1. Many students graduate from universities but do not work at their professions, as there are too many economists and lawyers today.

    2. There are many demanded occupations where higher education is not necessary - designers, decorators, hairdressers.

    1. Higher education changes your way of thinking, money becomes not so important.

    2. People broaden their horizons getting a degree, losing one job they easily find another.

    3. Many highly- paid occupations demand higher education - directors, presidents, doctors, professors.

    1. They say meat makes our body feel bad, we get sick.

    2. Vegetarians are happier than meat- eaters, they do not kill animals to eat their meat.

    1. Meat gives us necessary vitamins and proteins.

    2. There are no products which can replace meat.

    1. When we sit in the net, we forget about time.

    2. Many people become internet addicts because of using different social nets, playing games.

    3. Because of using the net very often, we forget about our daily duties, families, friends.

    1. It is difficult to live without the net today, everything is there: communication, payments, school register, news, films, ordering tickets.

    2. Technologies are developing and are demanding to use the net more often today.

    Government owns the territories of its country and should take care of it.

    People pay the tax for environment care and governmental services must do their duty – guard the preserves, forests, rivers, endangered animals.

    Authorities alone are not able to secure large territories, people should help them.

    Social organizations can give a great help in protection of the environment – plant trees, spread information, organize actions, cleaning projects.

    You can have your lunch quickly and comfortably, service is fast and the interior in the café is very democratic.

    Fast food is not expensive, everybody can afford it.

    Fast food cafes like MacDonald’s give very unhealthy food which contains a lot of fats, sugar and chemicals.

    People become addicted to eating such food and it leads to obesity.

    Having a zoo in the town can make it possible for everybody to see rare animals like elephants or crocodiles.

    You can study their habits and way of life.

    Not all towns have appropriate conditions for keeping rare animals – the climate is cold or hot, cages are small.

    Keeping unique species needs a lot of money on running zoos – electricity, water, heating, food.

    There is no bad weather, there should be proper clothes for any weather – a raincoat and an umbrella in rainy weather.

    Any weather can give you a lot to enjoy: sun on a sunny day, snow on a snowy day.

    Some people are very sensitive to the changes of the weather, they feel bad.

    On different continents weather can be really nasty or disastrous – tornadoes, tsunamis, earthquakes and so on.

    There are a lot of things in life which you can enjoy: nature, arts, communication.

    The main things in life do not cost anything – love, friendship, health.

    Our world is organized this way that you cannot live without money. You need it to buy food, accommodation, transport.

    Sometimes money help to improve health, get education, travel.

    In the modern world when people have an opportunity to travel, to study abroad, to work and live in different countries, one foreign language is not enough to communicate.

    We have more cooperation nowadays in culture, sports, education, politics, economy which needs the knowledge of many foreign languages.

    Not all schools have facilities for teaching 2 foreign languages.

    Many people are very poor at studying even one language.

    1. Our close people care about us so they should know our problems.

    2. Only close people can give us good advice as they know us very well.

    3. Father and mother always want to help us in taking decisions.

    1. When close people give us advice, they interfere in our private life.

    2. People become indecisive if they always ask for family’s advice.

    1. Life was more difficult many years ago and young people had to everything themselves.

    2. Nowadays parents take too much care about their children even when they are at university or have a family.

    3. New technologies are making young people’s life easier today allowing them to continue being children: they still play games, spend time with their friends instead of earning their own living.

    1. Many years ago there were immature band irresponsible young people.

    2. Not all youngsters today are childish, there are many reliable, self-confident young men.

    1. Every good teacher is demanding otherwise his students will not learn the material.

    2. If a teacher is strict, there is always good discipline in class which provides good knowledge of pupils.

    1. Strict discipline can make pupils nervous and unhappy therefore, they will be unable to learn.

    2. Strict teachers often abuse children and they hate school.

    1. When you live in peace with your neighbours, you do not worry.

    2. Good relations with people next door can help you when you are in trouble, they can call the doctor, stay with your children.

    1. When your relations with neighbors are not good, they can give you a lot of troubles like loud music, barking dog.

    2. Unfriendly neighbours will not help you, but do you harm.

  • Teens want to stand out from the crowd.

    Personal identification is very important for young people.

  • Piercing is not the best way to show your individuality.

  • Tattoos can spoil young skin for a long time.

    Приложение 1

    Написание личного письма

    Kirovo-Chepetsk

    Russia

    15.09.2016

    Dear Tom,

    Thank you for your letter. I"m sorry I couldn"t answer it earlier. I was busy with my schoolwork.

    Well, I want to answer your questions. I"m only 16 and I can"t help relying on my parents now, but most of my friends and I dream to be independent. As soon as I leave school, I"ll go to university. If I find a part-time job, I"m ready to leave my family and start living on my own. Of course, it"s hard financially to rent a house or an apartment in Russia, especially if you are a student and don"t have much money, but I"m prepared for this.

    You know, I"m happy to hear you"ve finally fulfilled your dream – a trip to Scotland! How long were you there? What places did you visit? Did you try on a kilt?

    I have to go now. Mum wants me to do some shopping for her.

    Hope to hear from you soon.

    Yours,

    Andrey

    Приложение 2

    Ниже дается пример сочинения, написанного ученицей 11-го класса. Тема сочинения : "Fast food has become a recent trend. Many people find it convenient to "eat on the move". Others believe that fast food does a lot of harm to our health. What do you think?"

    Nowdays fast food becomes more and more popular. People think that it`s very comfortable way to save much time. At the same time other people suggest that it`s not healthy and does harm to our body.

    As for me people should tend to eat it as less as possible because it`s very unhealthy. Firstly, it contains a lot of harmful chemicals such as preservatives and aromatizers. They damage peoples" health because they are not natural and some ingredients work as drugs: people can not to stop eat it. Secondly, these products don`t have any vitamins or minerals, that`s why people can`t satisfy their hunger. And a few hours later they want to eat again. As a result people become fat and unhealthy.

    On the other hand, busy people, who haven`t got enough time for cooking, can eat faster and easier. Also fast food is testy. There are a lot of restaurants, which can propose any food, whether American burgers or Japanese sushi.

    But people shouldn`t give up their health for time and delicious taste.

    In conclusion I want to say that people should cut down on fast food, because it is not a good way to save time and it is very unwell.

    Как известно, оценка эссе проводится по нескольким параметрам:

    Решение коммуникативной задачи: 1 (максимально – 3)

    Организация текста (структура, логическая связь, абзацы): 2 (максимально – 3)

    Лексика (официальный стиль, нет повторений): 1 (максимально – 3)

    Грамматика (1-2 ошибки): 1 (максимально – 3)

    Орфография и пунктуация: 1 (максимально – 2)

    _____________________________________________

    Итого: 6 баллов (максимально возможный балл – 14)

    1. Решение коммуникативной задачи (содержание)

    Максимальное количество баллов 3. Почему 1 балл? Некорректно выбран стиль написания эссе – больше разговорный, чем академический, не хватает академических слов и выражений, например: believe/reckon вместо think, lack вместо haven"t got enough и т.д. Кроме того, в академическом сочинении запрещено использование сокращений, которые здесь встречаются на протяжении всего эссе. Поэтому doesn"t, won"t, shouldn"t следует писать как полные формы.

    Что касается раскрытия все аспектов проблемы – то и здесь существуют недостатки. Простое утверждение because it is not a good way to save time and it is very unwell" в заключительном абзаце выглядит странно и звучит как "fast food – это плохо, потому что это плохая еда". Итого – 1 балл.

    2. Организация текста (структура, логическая связь, абзацы).

    Максимальное количество – 3 балла, за что 2? Текст имеет неплохую структуру, четкое деление мыслей по абзацам, средства логической связи использованы, в основном, правильно. За что снят один балл? Средства связи выглядят шаблонно, и зачастую примитивно, ощущается нехватка словарного запаса. К примеру, начало первого абзаца -Nowdays fast food becomes… - типично для всех сочинений, и явно зазубрено злосчастным школьником по очередному пособию. Предлагаются другие варианты вступления : Recently more and more people are tending to consume… или In the last few decades a habit to eat in convenient stores like… is becoming more and more popular/has caught on with many people.

    3. Лексика.

    Данное эссе по лексике написано очень бедно. Присутствуют повторения: 5 раз слово time, 3 раза слово healthy, 2 раза unhealthy (причем последнее в пределах одного абзаца), и т.д. Кроме того, есть пара ошибок в употреблении устойчивых выражений: give up their health – правильно give up on their health, propose any food– правильно serve/provide all kinds of food. Также не хватает одного-двух фразовых глаголов. По лексике создается ощущение, что учащийся скомпоновал множество заранее заученных фраз в одно эссе, и это заметно. Посему – 1 балл.

    4. Грамматика.

    1 балл – почему? Как сказано в оценочных материалах: "Допускается 6-7 ошибок в 2-3 разделах грамматики" – для получения одного балла по грамматике.

    В данном эссе присутствуют ошибки элементарного уровня: can not to stop – нужно cannot stop (тема модальные глаголы), to save much time – нужно to save a lot oftime, as less as possible – правильно as little as possible (исчисляемые-неисчисляемые существительные), becomes more and more popular – требуется употребление времени Continuous – is becoming more and more…и т.д.

    5. Орфография и пунктуация (максимальное количество баллов – 2).

    Для того, чтобы набрать 1 балл, как гласят критерии оценивания письменной части ЕГЭ по английскому , общее количество негрубых орфографических и пунктуационных ошибок не должно превышать 4 . В целом, правила пунктуации в сочинении соблюдены, имеется ряд незначительных ошибок In conclusion – обычно отделяется запятой, such as – отделяется запятой от остальной части предложения.

    Также есть пара орфографических ошибок, которые не затрудняют понимание текста в целом, как например: testy – правильно tasty, или nowdays – правильно nowadays.

    Приложение №3

    Темы эссе

    Some people think that within 50 years there will be no families.

    Big cities all over the world have lost their national identity and now look the same.

    Some people think that you do need a university education to become successful in life.

    It’s not healthy to eat meat.

    The Internet is the greatest time-waster.

    It is the government’s responsibility to protect the environment.

    Fast food outlets should be closed.

    Every city and every town should have a zoo.

    There is no weather you cannot enjoy.

    Money is not the main thing in life.

    Two foreign languages are compulsory at schools in Russia.

    Оne must discuss all important decisions in the family circle.

    Many years ago, young people were more responsible and mature.

    A good teacher should always be strict and exacting.

    Tattoos and piercings make young people look more attractive.

    In our time, clothes play an important part in the life of young people.

    It is very important to get along with your neighbors .

    Приложение №4

    Готовые эссе

    Part-time jobs for teenagers

    Many people argue about whether part-time jobs are beneficial to teenagers or they disturb their studying. Who is right?

    On the one hand, studying is not an easy process. To do it well everyone needs dedication and concentration. At first, a job takes much time and as a result, students will spend less time on getting ready for classes. At second, leasure is important for teenagers, lack of sleep and overworking can result in worse progress.

    On the other hand, a part-time job can teach an individual to realise the value of money. Firstly, earning your own pocket money makes us independent. Secondly, work teaches teens discipline and lets them experience real life with its consequences. Work makes teenagers more mature.

    Nevertheless, no matter how benefecial part-time jobs are, studying should stay the main activity for them. Their future depends on the knowledge they get at school.

    To conclude, it is more important to mention that it is better to concentrate on lessons during school time. As for jobs, there is always an opportunity to find them in summer.

    Lyuba Bolotskih,11 th form, 2016

    Should we spend money on space research?

    Some people say that we must give a lot of finances on space exploration. But other people do not think so. So, who is right?

    In my opinion, spending money on space research is good. Firstly, the resources on the Earth are limited. We need to explore other planets to collect resources. Secondly, important scientific discoveries made in space can help us here on Earth. For example, some scientists believe that we will be wiped out by a catastrophe such as a meteor, so we must explore space to prevent it.

    Some people disagree with this statement. In the first place, they say it can be expensive and the money could be better spent on other things. In the second place, they think it can be risky and that space missions often fail.

    I do not agree with these people. I think the cost of space exploration is small compared to government spending on other things.

    In conclusion, you can see that the problem has two sides. I believe that we should spend money on space exploration. But other people may not agree with me.

    Sasha Chernyadieva, 8 th form, 2016

    The role of Mass Media in our life

    It is claimed nowadays that sources of information greatly influence our life. Other people do not agree. Who is right? Let us discuss it.

    As far as I am concerned, Mass Media have a huge negative impact on our minds. To begin with, television, for example, broadcasts stressful news about the war in the Middle East, which can destroy our thinking and lead to depression. In addition, there are a lot of violent programs and films about crimes on some channels like New Television, and they can do a lot of harm to children.

    However, many people are sure that information networks do us only good. Firstly, they show educational programs and films on school program, which broaden our outlook. Besides, cultural and historical channels can give us examples of classical literature, music, arts. Moreover, television and the internet are the only friends for lonely and elderly people.

    We cannot agree here, as these people become addicted to Mass Media, and most of the programs are really entertaining or shown late at night.

    All things considered, the problem has two opposing points, and it is difficult to make the right decision. In my opinion, sources of information control our lives. Everybody should make his own choice. (203 words)

    Are cars really necessary in our life?

    There is no doubt that the invention of the car has completely changed the way people thought about travelling causing the development of many other means of transport. However, the draw-backs of cars make people think that we should stop using them.

    In my opinion, cars are necessary in today’s world. To begin with, they help us transport goods to places that cannot be reached by other means of transport. In addition, cars are the main way of transportation for people who live far from their workplaces, especially now when public transport is frequently lacking. It is even more difficult to use public transport if you have children with you or heavy goods to carry. Finally, cars are the best way of travelling because you need not buy tickets and you can stop wherever you like.

    Nevertheless, cars are often criticized because they cause air pollution. Another argument against using cars is that people are turning into legless creatures and inactivity leads to serious diseases.

    I cannot agree with these views because nowadays all cars are to be equipped with special control systems to reduce their exhaust fumes and new environmentally friendly cars are being developed. Moreover, with cars, people have better opportunities to reach sports facilities and therefore spend more time doing sports.
    To sum up, I would argue that although cars have certain disadvantages people would not be able to survive without them. However, I believe that we should improve cars to lower their harmful influence on people’s health.

    You cannot be successful in life without money

    Does one’s success depend on the amount of money a person earns? This question has always worried people and the answer to it is not simple.

    In my opinion, being rich does not necessarily mean that you are successful. First of all, if you only work for money, you will not get satisfaction from your job. What is more, while making your fortune, you may not have enough time for your family so you are bound to have problems in family relationship. Finally, lots of money can worsen your character because rich people are often greedy and arrogant so you are unlikely to have any true friends.

    Unfortunately, most people view success in terms of money. They believe money will bring happiness because they will be able to buy luxurious things, travel around the world and realize their dreams. Moreover, they are sure you can buy health and love with money.

    We do not do with them here. There are a lot of millionaires with personal problems and they are often very unhappy. You can buy houses and cars but money will not help you to buy love, friendship and good health, which are the most valuable things in life. In addition, they always feel stressed.
    In conclusion, I would argue that being rich is not the only way of being successful in life. From my point of view, it is more important to have an interesting job, good friends and a happy family. Other people make you happy, not money!

    Clothes open the doors

    What people wear says a lot about who they are and what they do. It is not surprising that teenagers are so concerned about their clothes. However, their parents think that following fashion is a waste of time.

    From my point of view, it is important to look smart and attractive. We cannot go through life with the same hairstyle or make-up. I believe it is also necessary for teenagers to follow fashion. When you are up with fashion, you feel confident. Nevertheless, I feel that looking clean and tidy is even more important than looking stylish. What is more, everyone should find their own style to express their individuality.

    Many adults do not understand why teens spend so much time and money on their clothes. Moreover, they are often quite old-fashioned and do not accept modern trends in clothing. They say that fashion comes and goes but classical style remains and it is better to be clever than to have modern clothes. cannot agree with them because teenage fashion is quite specific. Nobody likes to dress in styles that are too old for them, and it is no fun being teased because of it. Moreover, clothes express their personality.
    In conclusion, I would argue that modern lifestyle forces us to look stylish because people judge us by our clothes. It is especially important in business where your look can actually make or lose you money. Therefore, I think we should learn how to look nice.

    Pupils should study all subjects at school equally

    People have various preferences so it is natural that school students want to study the subjects they are interested in. Yet many teachers are against this, arguing that students must learn all subjects equally.

    In my opinion, students should be allowed to choose the subjects they want to study because in this case they will probably be more enthusiastic about their school work. In addition, if students are forced to study all subjects obligatorily, they can easily lose interest in education. What is more, if all subjects are compulsory for studying, students will not have enough time to learn all of them properly, therefore, they will be constantly under a lot of pressure.

    On the other hand, most teachers believe their subject is of great importance and they will not let it be optional. Moreover, teachers claim that students must be well rounded so they need to study all subjects equally.

    I am afraid, however, that when we learn a variety of subjects, we get very poor knowledge and we are not able to get an idea of what our interests are. Besides, some subjects can be of no use for us in the future and we will forget everything we learned at school.
    In conclusion, I strongly believe that being free to choose what to study is an effective form of education. Nevertheless, I must admit that we should not completely reject all the other subjects. Instead, teachers must find an easier form of teaching them.

    Genetically modified crops will solve the problem of hunger

    Genetically modified crops have made a big splash in the news lately. For example, in Honduras farmers are encouraged to produce genetically modified (GM) crops although many people dispute about harmful effects of genetic technologies.
    From my point of view, genetic technology is one of the best solutions to the problem of world hunger. GM crops are faster and cheaper to grow therefore it will be possible to increase production and lower the cost of food. Besides, these crops could be grown in areas suffering from drought and salt. More than that, many people rely on genetically modified foods for medicines, for example insulin for diabetics.

    On the other hand, there is a possibility that introducing a gene into a plant may have an unexpected and negative impact on human health, for instance, it may create a new allergen and cause an allergic reaction in susceptible individuals. In addition, since some crops are modified using the DNA from viruses and bacteria, we may encounter new diseases.

    I do not agree here as most of genetically modified products are not so dangerous because they are under scientific control. Moreover, world’s growing population needs more and more food.
    In conclusion, I would like to say that many people feel that genetic engineering is the inevitable wave of the future and that we cannot afford to ignore a technology that has such enormous potential benefits. However, we must proceed with caution to avoid causing unintended harm to human health and the environment as a result of our enthusiasm for this powerful technology.

    Where would you like to live: in the city or village?

    Nowadays lots of young people tend to move to cities in search of better life. On the contrary, many adults consider such a lifestyle quite dangerous for their children. Who is right? Is the life in the city really as harmful as it may seem?

    On the one hand, city life has lots of advantages. For example, it is often easier to get prestigious education and to find a well-paid job. Besides, there is a wider choice of shops, sports facilities and health centers. What is more, if you live in the city, you can eat in good restaurants, visit museums, and go to theatres or concerts.

    On the other hand, we must admit that city life is rather unsafe as there is a lot of crime and violence. What is more, transport and industry are the main reasons for all kinds of pollution, therefore, city dwellers often have more problems with their health. Last of all, young people living in cities are likely to acquire such bad habits as smoking, drinking alcohol or even taking drugs.

    It is difficult to agree here because cities can give people more opportunities than the village in education, health care and entertainment.
    In conclusion, I think that city life has its pros and cons. However, if we try and solve the problems of crime and pollution, then living in the city will be really enjoyable. As for me, I would prefer to live in the city because I am keen on visiting theatres and do not mind noise and pollution.

    Do we need a universal language?

    No doubt that learning languages takes up a lot of time. That is why some people think that it would be better to have only one language on our planet. But will it be really beneficial for mankind?

    In my opinion, the reduction of the number of languages is a disaster because it will totally destroy our great cultural heritage. With each loss of a language comes a loss of a culture, a loss of a way of life that deserves to be protected and treated as valuable. I also believe that leaving one language for communication will greatly reduce the linguistic diversity of our planet, which is the key to our survival. What is more, it will be rather difficult to choose which language to use and it may even lead to wars.

    Many people think that if we have only one language, communication will become easier and there will be no need to learn foreign languages. Moreover, there will be one economical society which will make life easier.

    I cannot agree with them because knowledge of foreign languages makes a person educated and well rounded. You cannot broaden your mind if you see the world only from the perspective of your own culture. Besides, people are a lot more helpful if you speak their language.
    In conclusion, I would argue that we should try our best to preserve the linguistic diversity of our planet. I think that larger cultures should have a respect for minority languages, but first of all the younger generation must want to preserve their native language.

    Pupils should learn two foreign languages

    Most people understand that without knowledge of foreign languages it is difficult to survive in the modern world. Therefore they send their children to schools where they can study two or even three foreign languages. However, is it good to study several languages simultaneously?

    In my opinion, foreign languages are the main part of our culture so they help us to expand our outlook. We cannot broaden our minds if we see the world only from the perspective of our own culture. In addition, learning languages is a good exercise for the intellect. Moreover, if pupils know at least one foreign language, they learn new languages much faster.

    On the other hand, many pupils find it confusing to learn two or three languages at a time, especially languages that are similar, because children usually mix up lots of words. Besides, some languages are tricky enough to learn. For example, in English there are more exceptions than rules. In this case, children can be overloaded with homework.

    I cannot agree here because learning the second language is easier and faster. Moreover, everybody should decide himself the need of extra language.
    In conclusion, I want to say that learning languages is extremely beneficial and I would like to know different foreign languages. However, I believe children should get a solid base in one language before they start learning a new one.

  • Список литературы
  • Демонстрационный вариант ЕГЭ по английскому языку 2016 – Режим доступа: http . www . fipi . ru // oge

    Федеральный компонент государственных образовательных стандартов среднего (полного) общего образования М.: Астрель, 2009.

    Баранова К.М., Дули Д., Копылова В.В., Мильруд Р.П., Эванс В. Английский язык. Учебник «Старлайт» для 10-го класса общеобразовательных организаций и школ с углубленным изучением английского языка. Москва, Просвещение, 2014 г.- 216с.

    Баранова К.М., Дули Д., Копылова В.В., Мильруд Р.П., Эванс В. Английский язык. Учебник «Старлайт» для 11-го класса общеобразовательных организаций и школ с углубленным изучением английского языка. Москва, Просвещение, 2014 г.- 216с.

    Вербицкая М.В., М.Манн, Тесты для подготовки к ЕГЭ по английскому языку. Лондон, Макмиллан, 2012 г., - 207с.

    Открытый банк заданий ЕГЭ по английскому языку 2016 – Режим доступа: http . www . fipi . ru // oge , свободный. – Заглавие с экрана.

    Мерфи Р., Практическая грамматика английского языка. Кембридж юнивесити, Великобритания,2003 г. – 350с.

    Доброго времени суток, коллеги и читатели моего блога!

    Я часто слышу вопрос от своих коллег о том, какие грамматические сборники лучше, где взять много упражнений на отработку и так далее. Поэтому решила осветить более подробно этот вопрос, хотя про некоторые вещи я уже писала в других своих статьях. В общем, решила рассказать вам о своих любимчиках, которые использую изо дня в день.

    В последнее время очень часто пишут мне в личные сообщения в контакте и на почту о том, как я работаю со своими учениками, какие пособия использую и, конечно же, откуда можно взять нормальные, но в тоже время разнообразные упражнения, чтобы тренировать у ребенка грамматические навыки.

    Да, я люблю грамматику. Сколько себя помню, ещё студенткой, очень любила составлять упражнения, искать интересные задания по грамматике с самых разных источников и копировала их, аккуратно складывая в папочку с файлами, которая становилась с каждым разом всё толще и толще. У вас такого бзика не было?

    Ведь раньше не было такого большого изобилия книг, как сейчас. Помню с таким рвением скачивала потом с разных торрентов книги и пособия, всё складировала их в многочисленных папках. И вот сейчас, оглядываясь назад, я понимаю, что просто испытывала грамматический голод нехватки литературы и хотелось иметь всё! Коллеги, с вами такое случалось?

    А что сегодня? Книг и пособий много, скачать что-либо не составляет труда, есть всё, что душа пожелает. Но и это, оказывается, не всегда хорошо. С таким изобилием приходится работать, что не знаешь, за что браться. Поэтому в таком деле, нужна мера, как в принципе и везде.

    Получилось большое отступление. Но это к тому, что дальше пойдёт сугубо личное моё мнение, мой опыт более 13 лет и всё, что я использую в своей работе подходит лично мне идеально. Другим учителям может что-то не подойти, не понравиться, но это не значит, что это плохо! Просто индивидуальный подход)))

    Must have для любой категории учеников

    Каких книжек по грамматике у меня только не было! И дешёвых, и дорогих, и известных, и неизвестных авторов! Решила остановиться на серии книг New Round Up.

    Новая серия книг New Round Up c диском дополнительных упражнений и играми

    Скупила всю серию, начиная с уровня Starter. Любимые и самые используемые это Starter, 1, 2, 3 и 4 уровни. Уровни 5 и 6 не такие затрепанные, к ним прибегаю редко, только для самых мотивированных и одарённых детишек.

    Почему именно эта серия? Может потому, что именно с неё началось моё знакомство с зарубежными учебниками. Тогда ещё Round Up был не New и издание было полностью зарубежное. У меня, кстати, дома два варианта этой серии.

    Старая версия книг Round Up. Оно полностью на английском языке. Без диска.

    Считаю эту серию удобной, логичной, системной и красочной. Легко подобрать к любому уровню ученика.

    Сборники упражнений для школьников

    Я часто обращаюсь к сборникам Марины Анатольевны Гацкевич English Grammar for pupils. У меня в наличии три сборника, степень сложности возрастает от книги к книге. Вот там столько упражнений!!! Задриллить любое грамматическое правило на раз-два! Первые две части используются более активно, чем третья. До неё всё руки не доходили.

    Купить Сборник 1 в интернет-магазине Лабиринт

    Купить Сборник 2 в интернет-магазине Лабиринт Озон

    Купить Сборник 3 в интернет-магазине Лабиринт

    Когда нужно разобраться в английских временах...

    Английские времена — это тихий ужас для наших учеников. Все их разобрать и уметь правильно употреблять это отдельный аспект. В школе дети их ненавидят, потому что не понимают и мало тренируют.

    Так вот...задача репетитора — объяснить это не только доступным языком и разными методами (песни-пляски), но и чтобы ребенок на автомате мог использовать нужное время в своей речи.

    1. Здесь меня могут не понять некоторые коллеги, потому что по временам мне нравится сборник...Юрия Борисовича Голицынского. Оттуда я беру только упражнения по временам. По другим темам я к нему обращаюсь крайне редко. Почему именно он? Потому что там лексика школьная и детям она более менее понятна, очень много упражнений в разных вариациях с разными временами.

    Лабиринт

    Купить Грамматика. Сборник упражнений (Голицынский) в интернет-магазине Озон

    2. Я постоянно использую свои минисборники по темам Present Simple and Present Continuous, Past Simple and Present Perfect. Когда-то я отбирала наиболее удачные и понятные упражнения в один сборник и теперь использую их в своей работе. Скачать можно и . Совершенно бесплатно делюсь своим трудом.

    Серьёзная книга для подготовки к экзаменам

    Как-то в сети нашла одну книгу E.В. Макаровой и Т.В. Пархамович Upgrade your English Grammar. Ознакомилась с электронной версией и знаете, прям понравилось, как там всё излагается, что самой захотелось всё освежить в памяти. Там есть такие моменты, о которых в простых грамматических сборниках не говорится.

    Книга рассчитана на мотивированных людей, которые хотят знать грамматику подробно. Идеальный самоучитель. Я бы даже её посоветовала всем репетиторам и учителям прогнать свои знания по этой книге. Уверена, что вы там много для себя откроете.

    Купить Upgrade your English Grammar в интернет-магазине Лабиринт

    Купить Upgrade your English Grammarв интернет-магазине Озон

    300 интерактивных упражнений по английскому языку

    Когда хочется немного отойти от бумажных книг и копий, на помощь приходит другое разнообразие. Моим ученикам нравится делать упражнения по компьютеру. И тогда я использую замечательный тренажёр Сергея Чернышова. Четыре года назад он выпустил сборник классных упражнений на разные грамматические темы по школьной программе.

    В 2013 году я писала на него обзор . И вот сейчас он решил его усовершенствовать и дополнить. Очень много добавилось разных упражнений, все недочеты были учтены и исправлены, материал обновился на 80%.

    Сборник содержит следующие темы (рядом указывается количество упражнений):

    • Present Simple - 15 ex.
    • Present Continuous - 15 ex.
    • Present Perfect — 15 ex.
    • Present Perfect Continuous — 15 ex.
    • Past Simple — 15 ex.
    • Past Continuous — 15 ex.
    • Past Perfect (+Past Perfect Continuous) — 20 ex.
    • Future Simple (+to be going to) — 20 ex.
    • Articles (a, an, the, —) — 20 ex.
    • There is (are, was, were, will be) — 20 ex.
    • Countable and Uncountable Nouns — 15 ex.
    • Plural Nouns — 15 ex.
    • Degrees of Comparison — 15 ex.
    • Yes / No Questions — 15 ex.
    • WH — questions — 15 ex.
    • Conditional I — 10 ex.
    • Conditional II — 10 ex.
    • Conditional III — 10 ex.
    • Mixed Conditional Sentences — 15 ex.

    Как всегда, сборник получился великолепным и хорошим подспорьем бумажным версиям, так как помимо упражнений на компьютере, их можно все распечатать и использовать как повторение или как домашнее задание.

    Также сборник понравится школьным учителям, которые используют в своей работе интерактивные доски. Шрифт стал намного крупнее, что помогает видеть ученикам, которые сидят на последних партах.

    Примеры интерактивных упражнений по разным темам

    Подробно об этом сборнике интерактивных упражнений вы можете прочитать . На него действует акция сейчас и будет всего три дня длится.

    P. S. Часть денег, которые будут получены с продажи этого курса по моей ссылке , будут перечислены одному казанскому мальчику Амирчику. Он ходит в садик с моей старшей дочкой Алисой. Как говорится, никто не ждал беды. У него обнаружили опухоль в почке. Я знаю, что это такое (писала в ) и что переживают сейчас родители. Очень хочу помочь им хоть немного.

    P. S. S . Коллеги, а у вас есть любимые книжки с упражнениями по грамматике? Поделитесь, пожалуйста, в комментариях. Вдруг я чего-то не знаю и попробую ваши варианты. Конечно, я описала здесь немного книг, но зато самые используемые.

    Всем удачной недели! И берегите близких!

    So (that)

    We can use so that to express purpose (the reason why someone does something). So that is usually followed by can, could, will or would .

    • The police locked the door so (that) no-one could get in.
    Infinitive of purpose

    We can also use to to express purpose. The subject of the main clause and of the purpose clause must be the same.

    • Jack went to England so that he could study engineering.
    • Jack went to England to study engineering. (NOT for to study)

    If the two subjects are different, we can’t use to . We have to use so th at.

    • Jack went to England so that his brother would have some help working inthe restaurant.
    In order to, so as to

    These are more formal ways of expressing purpose.

    • Scientists used only local materials, in order to save money.

    There are also negative forms: in order not to, so as not to.

    • The soldiers moved at night, so as not to alarm the villagers.
    For

    This describes how something is used.

    • This button is for starting the engine.
    • This is for the lights.
    So, such a

    So is used with an adjective or adverb.

    • Jim was so tall (that) he hit his head on the ceiling.
    • Jim drove so quickly (that) they reached the station twenty minutes early.

    Such a is used with adjective + singular noun.

    • Helen is such a busy person (that) she never feels bored.
    So many, so much, so few, so little

    So many/few are used with plural nouns. So much/little are used with uncountable nouns.

    • There were so many passengers (that) we couldn’t find a seat.
    • There was so much noise (that) I didn’t get to sleep until 3 a.m.
    Too/Not enough + to

    Too means more than is necessary or good. Not enough means less than is necessary or good. They can both be used with an adjective + to. Compare:

    • The bookcase was too big to get down the stairs.
    • The bookcase was not small enough to get down the stairs.
    Although, though, even though

    Although often becomes though in speech. Though can come at the end of a sentence, although cannot.

    • Although I asked her, she didn’t come. (speech and writing)
    • Though I asked her, she didn’t come. (speech)
    • I asked her, (but) she didn’t come, though . (speech)

    Even though gives a stronger contrast than although.

    • Even though I asked her, she didn’t come. (which was really surprising)
    While, whereas

    While and whereas are used in formal speech and writing. They compare two facts and emphasize the difference between them.

    • While United were fast and accurate, City were slow and careless.
    However, nevertheless

    However is a way of expressing contrast in formal speech or writing. It can go at the beginning, middle or end of the sentence, and is separated by a comma (or a pause in speech).

    • Normally we don’t refund money without a receipt. However, on this occasion I’ll do it.
    • Normally we don’t refund money without a receipt. On this occasion, however, I’ll do it.

    Nevertheless is a very formal way of expressing however.

    • I’m not happy with your work. Nevertheless, I’m going to give you one last chance.
    Despite and in spite of

    These expressions are followed by a noun (including the -ing form used as anoun), and not by a clause (subject + verb).

    • In spite of the rain, we went out. (Although it was raining, we went out.)
    • Despite losing, we celebrated. (Although we lost, we celebrated.)

    Задание: передайте смысл фразы по-русски, используя другую грамматическую конструкцию; переведите предложения на английский язык (в этом задании главное - верно передать смысл предложений, не обращая внимания на незначительные детали, как при устном переводе).

    1. Когда конкурс был окончен, жюри объявило результаты.

    2. Команда была отлично подготовлена и, тем не менее, проиграла.

    3. Мощный ураган повредил линии сообщения.

    4. Если бы соседи не пришли на помощь вовремя, последствия пожара были бы гораздо серьезнее.

    5. Чтобы получить сертификат, нужно посетить все занятия.

    6. Все, кто любит российское кино, пришли на презентацию нового фильма Никиты Михалкова.

    8. Чтобы быстро поправиться, вы должны оставаться в постели.

    9. Автобус сломался, и нам пришлось добираться автостопом.

    10. Все студенты заинтересовались предложенной темой.

    11. Я дочитал последнюю страницу и отправился спать.

    12. Пришла телеграмма, и отец был вынужден срочно уехать.

    13. Неожиданный шторм заставил корабль свернуть с курса.

    14. Лишь то читается легко, что написано с трудом.

    15. Что хорошо понятно, то хорошо и свободно излагается.

    16. Приезжающие в Новгород любуются прекрасными памятниками древнерусской культуры и искусства.

    17. Когда я выбрался из зарослей, то увидел небольшую деревушку, мирно расположившуюся на высоком берегу реки.

    18. Если исчезнет воображение, то человек перестанет быть человеком.

    19. Лес стоял тихий и молчаливый, потому что главные певцы улетели.

    20. Как мы не старались, в этот день нам удалось дойти только до устья реки.

    21. Он столько тренировался, что его победа на Олимпиаде была закономерна.

    22. Оля настолько хорошо изучила французский язык, что свободно владела разговорной речью.

    23. Город Коломна находится там, где впадает река Москва в Оку.

    24. Все бросились туда, где приземлился самолет.

    25. Как только лодки отъехали, мы стали ставить палатки и собирать дрова.

    26. Все разошлись по домам после того, как концерт закончился.

    27. То, что Борис отказался помочь матери, было следствием влияния его друзей.

    28. Мария чувствовала, что Анатолий говорит ей неправду, и страдала от этого.

    29. Разбогатев, Жан снова появился в доме Бугровых, и это всех чрезвычайно удивило.

    30. Едва генерал увидел в своем доме чиновника, как он побагровел и поднялся из-за стола.

    31. Я посмотрел «последние известия» и позвонил в редакцию.

    32. Когда он вернулся из германии, ему пришлось сдавать дополнительные экзамены.

    33. Все, кто интересуется проблемами Европейского Союза, могут найти информацию в немецком культурном центре.

    34. Он так тщательно готовился к конкурсу, что не выиграть он не мог.

    36. Пришли родители, и детям пришлось прекратить игру.

    37. Я согласился на это только потому, что он очень просил об этом.

    38. Так как уже стемнело, всем лучше остаться дома.

    39. Он такой приятный человек, что вы легко с ним поладите.

    40. Каковы бы ни были его недостатки, нельзя сказать, что он трус.

    41. Если бы мы его не остановили, он сделал бы нечто ужасное.

    42. Операция была очень сложная, но профессор справился с ней блестяще.

    43. Хотя было уже 10 часов вечера, было светло как днем.

    44. Вопрос застал меня врасплох, но я нашел что ответить.

    45. Как бы мы высоко его ни ценили, мы не должны прощать его грубость.

    46. Едва отчим появился в доме, жизнь маленького Андрея стала невыносимой.

    47. Хотя я уже написал контрольную работу, я решил остаться в классе.

    48. Неожиданно обрушился сильный ливень, и машины остановились.

    49. Сегодня на факультете проводится день открытых дверей.

    50. Мы много тренировались, но все равно не смогли победить.